Friday 3 July 2015

Ayah 4

pagi itu seperti biasa, indha menyapu halaman rumah. Dedaun rambutan semakin banyak gugur memenuhi rumput di halaman.
Tidak dinafikan, cuaca memang terik sejak akhir-akhir ini.
walaupun dia duduk di kampung, tapi kesan dek operasi perkilangan yang semakin pesat di bandar memberi tempias pada kawasan luar bandar juga. tidak dapat indha bayangkan bagaimana suatu hari nanti bila kampung dia yang tenang dengan landskap gunungnya yang teguh, pepohon yang merimbun dan sungai yang jernih itu musnah pemandangannya.
apa lagi yang tinggal untuk anak-anak kecil dan generasi yang seterusnya mengenal semua ini?

indha tarik nafas. mengeluh. kemudian pokok rambutan yang terletak berdekatan pokok kekabu itu, ditenungnya lama.
 
'walau pun banyak manfaat kau bagi pada manusia, tapi manusia tak pernah sekalipun teringat untuk membalas jasamu, sabarlah wahai sang pokok, memang takdirmu begini, terimalah'

tetapi tanpa indha sedar, si pokok membalas;

'aku tak pernah mengeluh wahai manusia. hariku banyak dihabiskan untuk berzikir pada Allah, tapi aku kesian pada kaummu yang kedepan. aku takut kerana sikap manusia kini, mereka tak dapat merasai buah ku yang lazat apatah lagi untuk melihat ku secara langsung...'

lalu kedua-dua makhluk yang dihijabkan dengan kasyaf itu termenung memikirkan masa depan.

30 minit kemudian, posmen datang membawa sepucuk surat.
"surat untuk saya ke bang?"
"ha ni, nampak gaya macam surat dari universiti"
"biar betui bang?"
"ye lah, takkan aku nak tipu kot, banyak lagi kerja ni ha, ni tandatangan dulu....kim salam kat opah kau tau, aku pergi dulu"
"orait, terima kasih!"

Di bawah pohon rambutan, indha dengan tidak sabar nya membaca isi surat tersebut, tajuk surat sahaja sudah buat dia menjerit,

"opah!opah!, ni indha dapat sambung belajar!"
"opah!"

Tahniah anda telah berjaya menyambung pengajian di Universiti M dalam bidang Matematik Pengkomputeran. 

-bersambung-

No comments:

Post a Comment