Wednesday 23 December 2015

ANDREA HIRATA - part one-

Aku pernah Tanya ustaz, "ustaz, sapa penulis buku Indonesia yang paling ustaz minat?"
Ustaz jawab, "Andrea hirata, penulis laskar pelangi ".
"Kenapa?" Aku Tanya.
"Sebab penulisan dia terlalu terperinci sehingga katak di dalam kolam pun di ceritakan perihal nya".
Lalu sejak itu, aku cari ebook laskar pelangi, sebab aku bila mengagumi seseorang itu, akan aku kaji apa yang dia minat. Sebab aku ada niat nak jadi macam dia. Well, tiru bukan hipokrit, tapi adalah langkah. Kemudian kita cari identiti and stick on that. Itu prinsip aku dalam penulisan. Diulang, penulisan. 
.
.
.
Bukan Sahaja laskar pelangi, maryamah karpov, mimpi-mimpi lintang, dan banyak lagi karya andrea hirata aku download. Kemudian aku struggle habeskan bacaan depan laptop. Memang perasaan baca cerita Bergenre falsafah ni, mengantuk. Tapi lepas belajar filosofi, dia semacam cahaya pada setiap ayat yang kita baca akan wujud satu pemahaman yang lebih pada setiap
Pembacaan dan melahirkan keterujaan. 
Tapi betul apa yang ustaz cakap, karya Andrea hirata merangkumi semua bidang, yakni alam, manusia, ilmu pengetahuan am, ilmu fizik, mantik, linguistik malah mistik juga ada diterapkan. Sampai aku betul-betul terkesan dengan karya dia. Dan tak boleh move on dengan watak-watak yang ada sampai sekarang. 
Betul lah kata fatimah syarha (ke Fynn jamal, entahlah) "nak jadi penulis kena tahu semua benda". Ya, aku sedar sebelum dia cakap lagi, tapi nak belajar semua benda, hanya orang yang genius je aku rasa. Jadi aku nak betulkan untuk jadi penulis yang hebat kena tahu semua benda. 
.
.
.
Try baca sebelas patriot, dia ajar kau macam mana nak jadi patriot hanya dengan bola sepak. Well terlalu mainstream kan. Tapi dia ajar kau macam mana sebiji bola menggabungkan semua hal dari kuli ke vvip dari atheist ke agama, dari terpaksa ke keikhlasan. Mainstream jugak? Okay, ni part paling best bagi aku, bagi lelaki yang merasakan perempuan suka bola kerana fizikal pemain atau sekadar nak nampak cool di mata lelaki, takpe, this book will clear you up why women like football. Andrea hirata berjaya menterjemahkan dalam bentuk perkataan tanpa sebarang diskriminasi terhadap wanita, kau baca je. Sangat tak rugi. Oh Ye, aku bukan die hard fan bola, tapi aku fan pada semangat kesukanan, situasi, dan perasaan yang wujud terhadap permainan ini. 

Ps-part two will coming up soon :)

No comments:

Post a Comment