Wednesday 23 December 2015

life is lifeless if you always blame Him.

"pernah tak rasa benci pada diri sendiri? sampai semua orang di sekeliling kau, kau nak marah? paling teruk tuhan pun kau nak marah sebab jadikan kau macam ni?"
.
.
.
aku duduk atas bangku. depan aku meja. atas meja ada buku. ya aku study. tapi entah kenapa aku teringat pada laptop yang dah berhari bersawang dalam almari. jam pukul lima pagi. awal lagi. so aku masuk bilik, ambil laptop, tekan power button.
jejari aku laju menari atas touchpad tekan browser, taip facebook-enter, twitter-enter dan blogger-enter. done. tiga tab terbuka. tiga-tiga aku perlakukan adil dan saksama terutama sekali dari segi peruntukan masa.
kemudian sambil online dan setting profile akaun mana yang perlu, bluestack tak habes-habes pop up notification di sebelah. wechat has been installed, whatsapp has been installed dan akhir sekali clash of clan has been installed. oh lupa. sebelum masuk browser, aku masuk bluestack nak masuk wechat sebab nak copy entry ANDREA HIRATA yang entri sebelum ni. sebab aku publish entri tu dekat wechat sebab ada isu pada masa tu aku tak boleh nak masuk blog. so tau lah kan aku kalau tengah nak menulis tu, mana-mana pun boleh, dan juga install whatsapp since my phone buat hal. yang COC tu lama dah aku download dulu, tadi baru berjaya installed. haha
.
.
.
.
kemudian aku masuk blog, check button go to post list, and terjumpa ayat atas tu save dalam draft. memang aku nak continue balik tulis sambungan ayat tu, tapi perasaan tu dah hilang. aku tulis tu masa jiwa aku tengah memberontak. marahkan diri sendiri. tapi aku introvert bab perasaan ni. mulut pandai nafi, hati kata lain. because im a girl kan. so is not a big matter okay. tapi tengah menulis tu, iman tiba-tiba menegur, (alhamdulillah ada secebis iman), "perlu ke kau luah perasaan kau kat sini?" "tak malu ke, kutuk diri sendiri, then bagi orang lain baca?"
"menyalahkan tuhan is a big deal la dekna" (i called myself is dekna)
"its not your field to play for. i mean kau bukan ustazah, ilmu pun had mana je."
"even dalam penulisan pun, tapi ingat set your boundary"
kemudian nafsu aku pun macam bengang as always tak pernah sependapat dengan iman, dia kata la, "apa salahnya, kalau bukan dekat sini, kat mana lagi dia nak luah,"
"just open your mind la"
"zaman sekarang semua orang rileks je cakap pasal tuhan, ayat menyalahkan tuhan dah terlalu immune, dalam sajak, dalam puisi, dalam caption-caption gambar, dalam esei. so be the one takde masalah pun, orang dah tak heran la,"
"kau je yang cepat gelabah."
iman senyap. bagi masa pada aku.
nafsu menggelegak.
banyak lagi yang nak diledak.
tapi aku tahan.
aku fikir, kalau ayat menyalahkan tuhan dah jadi sesuatu yang immune, adalah satu masalah. sebab bagi aku tuhan adalah ekslusif kerana dia TUHAN semester alam. maha besar. so untuk berfikir menyalahi tuhan sangat tidak wajar dengan ilmu kita yang sedikit ni. Bayangkan bila kita kerap jumpa ayat yang mempersoalkan keberadaan tuhan, keadilan tuhan, kebijaksanaan tuhan, sekali memang takde apa-apa kesan, tetapi bila berjuta kali, percayalah bila kita ada masalah atau tak dapat raih cita-cita, kita pun akan jadi manusia yang suka menyalahkan tuhan. at last, kau terus lupa siapa tuhan kau sebab terlalu kerap mempersoalkan tuhan.

kemudian, aku nak sebar pulak aib aku, bila menyesal, aku salahkan tuhan. oh no, (nada: sarkastik) self-escapism terbodoh abad ini, you did wrong, you blame on others.
.
.
.
last-last, dengan self-esteem yang tengah down gila, dengan pemikiran yang agak berat jugak bagi aku, dan seribu satu perasaan kekesalan kerana ada hati meyalahkan tuhan, akhirnya aku tidur dengan lena dan lupa semua masalah dan perasaan aku yang memberontak tadi.

juga entri aku yang tergantung.

Bagi aku tak salah nak befikir macam tu, sebab aku pun terfikir jugak, tapi jangan tunjuk kat public and defense dengan seribu satu alasan dah la. Akan ada yang menyampah kerana nampak kebodohan disitu.

*smile*

tegur aku kalau salah.
sebab aku pun bukan pandai sangat.
sorry for the mess grammar and yeah everything.
:)

No comments:

Post a Comment