Friday 10 October 2014

berkawan itu indah :)

Alhamdulillah. come to write (my passion ), no one cant help ;)
sebab dah lama tinggalkan kekunci dengan skrin putih cahaya tembus retina ini, aku macam nak cerita pasal....yeah pasal sohabat2 ana. tayyib!


okay di uitm ni, aku kenal ramai kawan yang tersangat la baik dan unik. bila aku kenal mereka, terfikir 'wujud juga orang macam ni...' sambil terangguk-angguk kepala. hahaha perangai pelik betul tapi serius kelakar sungguh. meh aku cerita satu persatu keunikan dan kebaikan diorang ni. kalau ada yang nak buat calon isteri ke, kakak ipar ke, awek ke, boleh pilih, sila-sila...meh...meh...dijamin perempuan!


 (1)put 
put ni orang nya comel. bambam. tapi cute! tiap kali time makan, dia ni mcm alarm, tiga jam sebelum time luncheon, contohnya, dia tanya dah, nak turun DM (dewan makan) tak ? budak ni jangan main2 ingatan dia pasal keperluan manusia yang satu tu tajam. kalau tak layan soalan dia tu, nah merajuk la dia sampai petang sebab dia cepat sensitif so kalau pada yang berkenan tu, nak ambil hati dia senang je kalau merajuk, belanja kek red velvet satu, in sha Allah, tak muncung dah :)


(2)tiq 
dia ni pelik. suka tanya soalan random. tiba2 je tanya, 'kalau kawan kau punya crush, suka kau, kau terima tak?' aku ni malas nak jawab. tak pernah terfikir pun soalan tu. so aku pun jawab la ala kadarnya. kalau dia setuju, explanation dia, tudiaa, esei bak hang. berjela. kalu tak setuju, aku lah yang akan ditanya bertubi-tubi soalan balik. hmmm. layankan jela. dia pernah tanya aku, kau suka ke kawan ngan aku? ni aku jawab... aku suka kawan ngan hang. mana boleh lupa classmate, merangkap partner, merangkap kawan baik kot. kalau kau takde dalam kelas tu, memang aku forever alone la. buat project pun sorang2 je...sob2


 (3)jah 
kalau tiq tu pelik, dia lagi pelik. tapi aku suka kacau dia. suka sangat. dia pula suka gaduh ngan put. feveret partner nak gaduh manja bagai. tapi yang si tiq pula suka buli dia. hahaha. dia macam adik la. tiq macam kaklong. aku pun lemah ngan tiq tu. shhh, haha. ok jah balik. dia ni semangat kuat. kalau dia nak, nak la. adik kan, memang macam tu prangai dia. mengada-ngada je lebih. haha. jgn mrh jah.


 (4)min 
min ni intelek tinggi punya orang. suka cakap dia ni. dah cakap tak reti nak berenti. hmm. tapi best la cakap ngan dia ni, banyak fakta dari auta. tapi antara kami dia la paling kuat merepeknya. haha. min, min. hope kau jadi pakar motivasi, ahli falsafah, ahli pemikir, atau politician. sesuai sangat kau ni memujuk dalam kata-kata. apa orang kata, retorik gitu xD


aku( tdg merah), put(hijau) n jah(dpn put) bersama jia, ili, ngan esha
kat secret recipe before annual dinner, huhu. aneyy, kek satuuuu!!!


actually, ramai lagi, tapi ni antara yang aku paaaaling banyak luang masa selama dua tahun setengah di bumi yuaitiem ni.


aku percaya kawan korang pun ohsem kan. ingat! Allah kenalkan korang dengan seseorang tu bukan saja2, tapi ada makna. sebab tu sebelum buat jahat dengan orang, ingat, 'aku akn jadi sejarah dalam hidup dia, takkan nak tinggalkan sejarah hitam dalam hidup dia kot kan'. so yang penting, behave your way, your word, bukan jadi hipocrit, but show them you know some common senses -- how to treat people well ;)


soooo, pada yang kaki kera sumbang tu, jgn takut berkawan, berkawan ni banyak faedah. or maybe you think, 'oh even im like this, but i know live my life. okay fine. but just think your hereafter. how ? spread your friend-finding, because it benefits you. and ofcourse lillahitaala (kerana AllAH). it helps you from jahannam. trust Allah, He will give you good people. just ask Him because you cant do anything on your own, even nak masuk syurga pun, malaikat akan tanya ada ke yang bermasalah ngan dia ni, so datang la orang yang bermasalah ngan kau, ambil pahala kau, kasi dosa diorang. kau nak ke? sia-sia jela kau kumpul pahala, tapi untuk orang. so kalau kau ada kawan yang kawan kerana Allah, selalu ingatkan kepada Allah, dia ni la yang akan selamatkan kau, so bergaul dan buat baik ya!


just think yourself :) okay guys sampai sini je! till we meet soon! oops, feel free, drop your comment, hihi...lavyahhh :v

2 comments: