Thursday 23 October 2014

jangan tumbuk cili itu !

wau, nice skirt!
limited edition chuolls
 yeke? tapi apsal ek aku pernah jumpa kat mana2 haritu
jeles lettew
 *skip this ad now*
                                                                                    ***
 bangun pagi, tengok kat dapur, takde lauk. biasa sebelum maksu pergi kerja, mesti lauk pauk untuk tengahhari dah siap masak kat dapur. so agak pelik la. maybe hari ni dia lambat kot. kemudian dapat mesej, 'ciknah, maksu tak masak harini, ciknah buat gulai tempoyak boleh? ikan semua bla bla (cara nak masak gulai)'.


 aku pun buat la mcm y disuruh. basuh ikan, bubuh tempoyak, masuk kunyit, bubuh air, tumbuk cili...then waktu nak tumbuk cili tu, takda y pelik pun, tumbuk je la sambil tangan lagi sebelah defend muka dari terkena percikan cabai tu. aku tumbuk, tumbuk, tumbuk sampai lumat then aku bubuh dalam periuk. oh lupa campur garam sikit.


time atas dapur tu, satu rumah berbau. harumnya masyaAllah. perut memang lapar dari pagi. tapi tahan kan jela sebab tak masak lagi. sedang tunggu gulai siap, aku bagi naufal makan. titibe tangan sakit, pedih, panas. bubuh bedak pun tak hilang (tu memang tindakan paling bijak ha ha).


dan ia berlarutan sampai aku makan nasi dengan gulai tempoyak yang first time aku buat tu. tak sangka, air tangan kita tu boleh menghilangkan penyakit. tambah2 bila sedap gilaa xD kini barulah aku faham kenapa makan kat rumah lagi bagus dari makan kat kedai. haha.


moral of story, hargai ibu anda. takde kena mengena? yeke ? sapa masak kat umah? kakak? ok hargai lah sapa2 y selalu masak kat rumah korang tu, baik kakak ke, abang ke, adik ke, mak ke, ayah ke, sebab diorang masak tu ikhlas nak bagi korang makan. malas2 diorang pun, diorang still buat jugak sebab diorang fikir tanggungjawab y dipegang.


aku bukan ckp kosong tau, aku ckp sebab aku kakak y selalu masak untuk family aku y semuanya lelaki dan suka complain. but ended up with 'kutuk2 pun licin jugak kau makan.' haha ok. jumpa lagi. bye!

2 comments:

  1. cukaieeee chingu sobab pandai masak tompoyak deyh. blh lerr ngajo aku nanti. hihih :*

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha, boleh sangat. nanti gua ajarin ya :) :*

      Delete